Serwis fotograficzno - informacyjny "KRAKÓW WCZORAJ I DZIŚ" zawiera w swoich archiwach kilkanaście tysięcy fotografii, związanych z miastem oraz z historią Polski. Zdjęcia, których autorami są: Artur Turyna i Konrad Turyna -  / POSIADAJĄCE   SWÓJ  NUMER /  - możemy udostępnić do wykorzystania. Przy publikacjach o charakterze komercyjnym  niektórych  zdjęć,  przedstawiających wnętrza obiektów, wymagana  jest zgoda własciciela tego obiektu na publikację. Wszelkie inne zgody takiej nie potrzebują.  Natomiast fotografie reprodukcyjne / malarstwo, ryciny, archiwalne zdjęcia nie podlegają sprzedaży. Ich użycie w tym serwisie ma czysto informacyjny, hobbistyczny i edukacyjny charakter. Autorzy, zastrzegają sobie wszelkie prawa do własnych fotografii, tak majątkowe jak i autorskie. Zapraszamy do współpracy:  agencje reklamowe, drukarnie, wydawnictwa, autorów książek, biura podróży etc. Jeśli chcesz sprawdzić,  ile dana fotografia kosztuje i na jakich warunkach może być wykorzystana , podaj jej numer w liście e-mail, który zamierzasz wysłać na nasz adres - artur@turyna.com


MALARSTWO POLSKIE - Jan Matejko

Jan Matejko / 1838 - 1893 / , najwybitniejszy przedstawiciel polskiego malarstwa historycznego. Studiował w Krakowie następnie w Monachium i we Wiedniu. Był członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie i dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 roku otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od połowy lat pięćdziesiątych Matejko tworzył  obrazy o tematyce historycznej głównie w opowiadające wydarzenia z historii dziejów ojczystych. Prace Jana Matejki to ogromne kompozycje o niezwykłej sile wyrazu, które cechuje ogromna dbałość o szczegóły. Wszystkie prace oparte są na ogromnej wiedzy historycznej poprzedzonej wnikliwymi studiami. Jan Matejko był  również najwybitniejszym portrecistą historycznym. 

Jan Matejko w młodości przeżył bombardowanie Krakowa przez Austriaków w 1848 r. oraz powstanie styczniowe. Pod wpływem narodowych klęsk postanowił porzucić malarstwo religijne, które uważał za swoje powołanie, i poświęcił się prawie wyłącznie malarstwu historycznemu. Sama historia była jego obsesją. Nie potrafił o niej pisać ani opowiadać, więc ją malował. Zarzucano mu swobodne podejście do historii. Sam Matejko traktował swoje obrazy jako głos w polemice dotyczącej przeszłości i przyszłości kraju, a nie wyraz ideologii. Drugą pasją Matejki był kraj. Był on zagorzałym patriotą. Dofinansowywał miasto, biednych i kulturę pokazując swoje obrazy za darmo lub przekazując je państwu. Prace jego były od tej pory analizowane w ramach przekazu ideowego. Matejko często umieszczał na swoich płótnach osoby, których w danym miejscu nie było (np. Kołłątaj i gen. Wodzicki na obrazie Bitwa pod Racławicami), bo nie chodziło mu o przedstawienie faktu, lecz danie syntezy historiozoficznej. Mimo krytyki historyków, wiele wydarzeń historycznych w publicznej świadomości funkcjonuje tak, jak przedstawił je na swych dziełach malarz.

Tajemnicą popularności artysty jest nie tylko kunszt wykonania prac, ale przede wszystkim "filmowość" ujęcia historii. Obrazy są kadrowane, spiętrzone i przepełnione namiętnością. Artystę wyróżniała skłonność do komponowania tłumnych, wielopostaciowych scen, często rozwiniętych panoramicznie, rozgrywających się w pozbawionej głębi przestrzeni pierwszego planu, a także potężna skala ekspresji (niekiedy granicząca z patosem), doskonała dramaturgia zarówno w aranżacji całych scen, jak i w oddaniu póz i gestów poszczególnych postaci, dynamika linii konturu, efektowna, intensywna kolorystyka, często oparta na dysonansach barw lokalnych, przede wszystkim zaś zdolność kreowania postaci o niezwykle wyrazistych, pełnych ekspresji rysach fizjonomicznych i psychicznych. W portrecie nie idealizuje, jest bliższy realistycznemu podejściu. Precyzja konturu, drobiazgowe opracowanie szczegółów oraz starannie wygładzona powierzchnia malarska, uzyskana dzięki oszczędnemu nakładaniu farb. Z upływem czasu w młodzieńczych pracach artysty pojawia się dążenie do indywidualizacji postaci i uchwycenia odmienności ich reakcji psychicznych, do pogłębienia dramaturgii przedstawianych scen. Zastępuje to pewien schematyzm wcześniejszych prac. Warto zwrócić uwagę na jego zamiłowanie do precyzyjnego odtwarzania dawnych strojów, elementów architektury wnętrz, rozmaitych sprzętów i akcesoriów. Indywidualny styl malarski Matejki ujawnił się około połowy lat sześćdziesiątych XIX w. Jego genezę najczęściej wywodzi się z fascynacji gotycką rzeźbą Wita Stwosza (młody Jan często studiował dzieła mistrza) oraz włoskim malarstwem epoki późnego renesansu (głównie dziełami Paolo Veronese i Tycjana). W miarę upływu lat coraz większą wagę przywiązuje do prawidłowego i starannego wykończenia prac, aby nadać im trwałość. Inaczej niż w młodości nakłada farbę. Wcześniej oszczędnie, cienką warstwą. Teraz grubo, nie szczędzi farb. Końcowy etap to laserunek, nakładany na mokrą jeszcze farbę, aby obie warstwy związały się i nie zniszczyły podczas konserwacji.

Wkorzystano jako źródło: www.wikipedia.org 


Konstytucja 3 Maja Batory pod Pskowem Bitwa pod Racławicami Carowie Szujscy wprowadzeni na sejm przez Żółkiewskiego przed Zygmunta III Wazę Zawieszenie Dzwonu Zygmunta Bitwa pod Grunwaldem
Hołd Pruski Kleska legnicka R.P. 1241 Konstytucja 3 Maja, Sejm Czteroletni, Komisja Edukacyjna, Rozbiór RP 1795 r.  Mikołaj Kopernik Koronacja pierwszego króla Polski Zabicie Leszka Białego w Gąsawie
Pierwszy sejm w Łęczycy  Rok 1863 Polonia Zygmunt I nadaje szlachectwo profesorom UJ Przyjęcie Żydów  do Polski Reformacja, złoty wiek Tadeusz Rejtan, upadek Polski
Michał Sędziwój Kazanie Piotra Skargi Sluby Jana Kazmierza Śmierć Zygmunta Augusta w Knyszynie Jan III Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża o zwyciestwie nad Turkami pod Wiedniem Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony wobec straconego Smoleńska
Carowie Szujscy na sejmie warszawskim Unia Lubelska Władysław Łokietek zrywający układy z Krzyżakami w Brześciu Kujawskim Wpływ Uniwersytetu na kraj w wieku XV. Nowe prądy. Husytyzm i Humanizm. Zabójstwo św. stanisława na Skałce Powtórne zajęcie Rusi. Bogactwo i oświata. R.P. 1366
Zaprowadzenie chrześcijaństwa R.P. 965 Zjazd królów Jagiellonów z cesarzem Maksymilianem pod Wiedniem Potęga Rzeczypospolitej u zenitu. Złota wolność. Elekcja. R.P. 1573 Dzieci Jana Matejki Hasan topi niewierną żonę Iwan Groźny
Konarski torturowany w celi więziennej Rzeczpospolita babińska Sobieski pod Wiedniem Spór Gryfiny z Leszkiem Czarnym Widok bebeku pod Konstantynopolem Szturm na straznicę
Zamoyski pod Byczyną
Dymitr z Goraja wstrzymujący Jadwigę od wyłamania drzwi na zamku w Krakowie Otrucie królowej Bony Władysław Warneńczyk - fragment obrazu Bitwa pod Warną Wernyhora Ociemniały Wit Stwosz z wnuczką Władysław Biały w Dijon
Wyjazd Henryka Poboznego z Legnicy Wylście żaków z Krakowa Założenie Szkoły Głównej Zygmunt i Barbara Radziwiłłówna Zygmunt i Barbara Radziwiłłówna w Wilnie Cyryl i Metody
Gamrat i Stańczyk Kapłan znicza Portret Józefa Ciechońskiego Sobieski zdobywa chorągiew Świąty Florian Córka Matejki, Beata z kanarkiem
Hetman Ostafij Daszkiewicz Jagiełło modli się przed bitwa pod Grunwaldem Jan III Sobieski w Częstochowie Jan Zamoyski Jan Żiżka w bitwie pod Kutna Hora Samuel Zborowski prowadzony na śmierć
Stańczyk udający ból zebów Święty Kazimierz, król Polski Widok z wieży ratuszowej Wjazd Henryka Walezego do Krakowa Zygmunt III Waza


Poczet królów polskich
Mieszko I Dobrawa Bolesław Chrobry Mieszko II Rycheza Kazimierz Odnowiciel
Bolesław II Śmiały Władysław I Herman Bolesław Krzywousty Władysław II Wygnaniec Bolesław IV Kędzierzawy Mieszko III Stary
Kazmierz II Sprawiedliwy Leszek Biały Władysław Laskonogi Henryk I Brodaty Konrad Mazowiecki Bolesław V Wstydliwy
Leszek Czarny Przemysł II Wacław II Władysław Łokietek Kazimierz Wielki Ludwik Andegaweński
Jadwiga Andegaweńska Władysław Jagiełło Władysław Warneńczyk Kazimierz Jagiellończyk Jan Olbracht Alksander Jagiellończyk
Zygmunt I Stary Zygmunt II August Henryk Walezjusz Anna Jagiellonka Stefan Batory Zygmunt III Waza
Władysław IV Jan Kazimierz Michał Korybut - Wiśniowiecki Jan III Sobieski August II Mocny Stanisław Leszczyński
August III Sas Stanisław August Poniatowski

 

<wstecz do malarstwo    <<<główna